schooluitval

Sophie en Mark wonen met hun twee tienerdochters, Emma (15) en Julia (17). De laatste tijd hebben Sophie en Mark opgemerkt dat hun dochters steeds minder interesse tonen in school. Julia is begonnen met spijbelen en haar cijfers zijn drastisch achteruitgegaan. Emma lijkt steeds vaker lessen te missen en haar motivatie voor schoolwerk is sterk afgenomen. Ouders zijn constant in gesprek met school en merken ook dat ze gene energie meer hebben dit alles verder goed op te pakken.

De situatie wordt verergerd doordat Emma en Julia niet lijken te luisteren naar de bezorgde adviezen van hun ouders. Ze vertonen geen enkele vorm van zelfreflectie en lijken ongevoelig voor de zorgen die worden geuit door diverse partijen. Elke poging om met hen te praten over het belang van onderwijs wordt met weerstand ontvangen, waardoor ouders met de handen in het haar zitten over hoe ze nu verder met de situatie om kunnen gaan.

Ouders maken zich ook zorgen over de invloed van de vriendenkring van hun dochters. Ze hebben gemerkt dat Emma en Julia steeds vaker omgaan met leeftijdsgenoten die weinig belang hechten aan school en zich bezighouden met activiteiten die hun schoolprestaties zijn gaan beïnvloeden.